-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17314 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا به افسانه غرانبق در متون تفسيري اشاره اي رفته است و مفسري هست كه آنرا پذيرفته باشد ؟
ابوجعفر طبري نويسنده تاريخ معروف يكي از علماي بزرگ اهل سنّت است وي تفسير مفصلي برقرآن مجيد دارد به نام جامع البيان وي « و ما ارسلنا قبلك من رسول و لانبي الا اذا تمني القي الشيطان من امنيته فينسخ الله ما يلقي الشيطان ثم يحكم الله آياته ؛ پيش از تو هيچ رسولي و نبيي را نفرستاديم مگر اينكه وقتي آرزو مي كرد شيطان در{P - سوره حج آيه 52 . P}
آرزوي او القاء مي كرد پس خداوند آنچه شيطان القاء كرده بود نسخ مي كرد » سپس آيات خويش را محكم و استوار مي ساخت كه مقصود از اين آيه احتمالاً اين است كه پيامبران همواره آرزو مي كردند كه دعوتشان پيش برد و گسترش پيدا كند ولي شيطان در قبال اين آرزو مانع ايجاد كرده و مانع تحقق بخشيدن به آرزوهائي انبياء مي شد ولي خداوند القاءات شيطان را دفع كرده آيات خويش را استحكام مي بخشيد .
ابن جرير طبري ذيل اين آيه به عنوان مستند برخي اقواي رواياتي نقل مي كند كه پيامبر وقتي آيات سوره نجم بر او نازل شد تا اينجا كه « افرايتم اللات و العزي و منوة الثالثة الاخري » ( كه نام بتها در اين آيه آمده است ) شيطان به زبان پيامبر داد كه « تلك الغرانبق العلي و ان شفاعتهن ترتجي ؛ اين بتها پرندگان زيباي بلند مقامي هستند كه شفاعت آنان مورد اميد و آرزو است » پس از اين جريان جبرئيل نازل شد و گفت اين دو آيه را من براي شما نياوردم پيامبر فهميد كه اين دو جمله را شيطان بزبان او داده است .
{P - تفسير جامع البيان طبري ، ج 9 ، ص 133 - 131 دارالمفرقه بيروت . P}
و اين يكي از اهانتهاي بزرگ به مقام نبوت است كه شيطان جملاتي را به عنوان آيات قرآن به زبان پيامبر بدهد و پيامبر هم بعنوان آيه قرآن آنرا بر مردم بخواند و اين برخلاف براهين عقلي و عصمت پيامبر و خلاف خود آيات قرآن است از جمله آيات اول سوره نجم است كه و ما ينطق عن الهوي ان هوالاوحي يوحي ، ترجمه : پيامبر از روي هوي سخن نمي گويد گفته ي او جز وحي نمي باشد .
افسانه مذكور بنام افسانه غرانيق معروف است و وقتي يكي عالم بزرگ كه خود را مدافع دين مي داند از اين سبك مطلب در كتابش بياورد آيا از سلمان رشديها كه دشمن اسلام و قرآن و پيامبران مي باشند انتظار هست كه دست باين كارها نزنند بهر حال امت اسلام بايد در ابعاد مختلف دفاع از اسلام و قرآن و پيامبر اسلام و مقدسات دين را مد نظر قرار دهد و آيات قرآن را از تهمتهاي منحرفان و شيادان حفظ و صيانت نمايد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.